Friday, March 10, 2017

Perfecting Generosity Through The Development Of Insight

Peaceful Uplifting Monasteries 
Image may contain: 1 person, standing and outdoor
The Atthasalini explains in the section on "charity", that there can be volition (kamma) which is kusala (wholesomeness) before the actual giving, namely when one produces the things to be given, at the time of making the gift, and afterwards when one recollects it 'With joyful heart'. Thus, giving can be an occasion for kusala cittas in three different periods: before, during and after the giving.
It is useful to know that we can recollect our giving afterwards with kusala citta (wholesome mind). However, we have to know the difference between kusala citta and akusala citta, otherwise we are likely to take attachment to our kusala or to the pleasant feeling which may arise for kusala. When we are honest with ourselves, we can notice that before, during and after the giving there are not kusala cittas all the time and that there are also akusala cittas arising. Instead of being discouraged about akusala, there can be mindfulness of it. This is the way to know that it is only a conditioned reality, not self.
Before the actual giving we may get tired when we have to buy or prepare the gift and then aversion is likely to arise. While we are giving the gift, the receiver may be ungrateful and not respond to our gift in the way we expected and then we may be disappointed. However, when we have right understanding of what kusala is, we will be less inclined to mind the reactions of someone else. Kusala is kusala and nobody can change the kusala citta which arises. Before we learnt about the Buddha's teachings, we did not consider generosity in this way. We used to pay attention merely to the outward appearance of deeds, we thought of people, of their reactions. Through the Dhamma we learn to investigate the cittas which motivate our deeds, we learn to see realities as they are.
Also the recollection of our generosity after the giving can be disturbed by the arising of defilements such as stinginess. Generosity can only become perfected through the development of right understanding of nama and rupa. The sotapanna (streamwinner) has eradicated the wrong view of self and also stinginess. Thus he has perfect generosity; stinginess cannot arise again. (Pride can also arise after one gave dana thinking that he/she gave more than others or gave better stuff compared to others'. However, only arahants can eradicate this type of defilement , pride.)
Photos courtesy of Samanadipa Forest Monastery, Slovenia
ขอนอบน้อมแด่พระรัตนตรัย
การให้ทานกับการอบรมเจริญปัญญา
คำว่า "ให้" ไม่ได้หมายถึงจะต้องเป็นกุศลเสมอไป บางคนให้ เพื่อแลกเปลี่ยน ให้เพราะตั้งใจจะทำร้าย ขณะที่ให้ไม่ใช่กุศล ไม่ได้มีเจตนาสละที่เป็นอโลภะ ที่เป็นกุศลจิต แต่เป็นการให้สิ่งใดสิ่งหนึ่งด้วยจิตที่เป็นอกุศลครับ แต่การให้ที่เป็นกุศลก็มี เป็นทานครับ ดังนั้นเมื่อให้ไม่จำเป็นจะต้องเป็นกุศลเสมอไปครับ นี่พูดถึงคำว่าให้ แต่เมื่อกล่าวถึง คำว่า "ทาน" คือเจตนาสละวัตถุอันเป็นอโลภะ คือ ความไม่ติดข้องในขณะนั้น ด้วยจิตที่เป็นกุศล ขณะนั้นที่เป็นทานจะต้องเป็นกุศลเสมอครับ
เมื่อมาถึงเจตนาก่อนที่จะให้ทาน เจตนาขณะที่ให้ทาน และเจตนาหลังให้ทาน ก่อนให้ทาน จิตเป็นกุศลก็ได้ รวมทั้งมีปัญญาก่อนให้ก็ได้ครับ แต่ก็เป็นอกุศลก็ได้ มีความต้องการหวังผลของบุญก่อนให้ เป็นต้น ขณะหลังให้ทาน ระลึกถึงทานที่ให้ด้วยจิตที่เป็นกุศลก็ได้ หรือระลึกถึงทานด้วยความสำคัญตนว่าเราให้มาก เป็นอกุศลก็ได้ครับ ดังนั้นเมื่อพูดถึงทานแล้ว ก่อนให้ทานและหลังให้ทาน เป็นกุศลก็ได้ อกุศลก็ได้ครับ
แต่ขณะที่ให้ทาน เจตนาสละเกิดขึ้น อโลภะเจตสิกเกิดพร้อมกับเจตสิกฝ่ายดีอื่นๆเกิดขึ้นในขณะนั้น ขณะให้ทานจึงเป็นกุศลเท่านั้นครับ ซึ่งอาจจะไม่รู้สึกเลย แต่เป็นกุศลแล้ว อาจเพราะมีกำลังอ่อนนั่นเอง และการจะรู้ได้ก็ต้องเป็นสติและปัญญารู้ในขณะที่ให้ทานครับ ซึ่งขณะที่ให้ทานก็ต้องเป็นกุศลจิตเท่านั้นครับ แต่เพระการเกิดดับของจิตที่เกิดต่ออย่ารวดเร็ว ปิดบังไม่ให้รู้ความจริงในขณะให้ จิตที่มีความต้องการก็เกิดต่ออย่างรวดเร็วโดยเหมือนเป็นขณะเดียวกับการให้ครับ แต่ขณะที่เจตนาสละ ให้ทานในขณะนั้น แม้จะเป็นกุศลเพียงเล็กน้อยไม่มีกำลัง แต่ก็เป็นกุศแล้วในขณะนั้นครับ นี่แสดงถึงความละเอียดของสภาพธรรมและการเกิดดับสืบต่อกันอย่างเร็วนั่นเองครับ
ขออนุโมทนาครับ
อุทิศกุศลให้สรรพสัตว์
แหล่งข้อมูล http://www.dhammahome.com/webboard/topic/18730b

No comments:

Post a Comment