Thursday, December 15, 2016

3 Questions

Peaceful Uplifting Monasteries
Q: What is the meaning of "seeing the body in the body"?
A: Everything which is real is dhamma. The body is dhamma. When we touch the body, softness or hardness appears. Softness and hardness are characteristics of realities. They are elements which each have their own unchangeable characteristic. Softness is always softness and hardness is always hardness, no matter whether we touch the body or things outside. When panna understands that the characteristic of softness or of hardness, no matter whether it appears on the body or outside the body, is in each case the same reality, the same element, panna can develop. When panna has become keener, it can realize that these elements arise because of conditions and fall away completely. In this way there can be detachment from the conception that these elements are "self". Then one sees "the body in the body" which means that one understands that the body is not me, mine or self.
Q: What is kaya-vinnana?
A: Kaya-vinnana, body-consciousness is the citta which experiences rupas (physical phenomena) which impinge on the bodysense. These rupas can be solidity, which can be experienced as hardness or softness; temperature, which can be experienced as heat or cold; motion, which can be experienced as motion or pressure. The bodysense through which these rupas can be experienced is also rupa. Bodysense is to be found not only on the outside of the body but everywhere, except in those parts which are insensitive, such as hair or nails. The "Visuddhimagga" (XIV, 52) states that "it is to be found everywhere, like a liquid that soaks a layer of cotton". Also in those parts of the body we call "kidney" or "liver" there is body-sense; pain can be felt in these parts. When we notice any bodily sensation, be it ever so slight, it shows that there is impact on the bodysense. When we remember this, it can condition awareness of different kinds of realities, also when the impact on the bodysense is very slight, or inside the body.
Q: What exactly are dhammas?
A: The word "dhamma" refers to everything which is real. In Pali the word " sacca-dhamma", true dhamma, is also used, and this word designated that which is real. At this moment there is seeing, and this is real. Therefore, seeing is sacca-dhamma, true dhamma. Hearing is also sacca-dhamma, true dhamma. At this moment there is sacca-dhamma or dhamma, but when there is ignorence, dhammas are not known. The Buddha, at the attainment of enlightenment, penetrated each kind of dhamma, he realize their true nature. He understood that there are only realities which arise because of their appropriate conditions and which are not a being, not a person, not self. However, so long as we have not understood realities as they are, we cling to the wrong view of " I am seeing", "I am hearing" and we cling to the rupas of the body as "my body".
Dhammahome
Dhamma Study and Support Foundation, Thailand
ขอนอบน้อมแด่พระผู้มีพระภาคอรหันตสัมมาสัมพุทธเจ้าพระองค์นั้น
การพิจารณาเห็นกายภายใน กายภายนอกคือการเจริญกายานุปัสสนาสติปัฏฐานก็คือ การพิจารณาเห็นกายบ่อยๆ เนืองๆ หมายถึง สติปัฏฐานขณะที่มีกายเป็นอารมณ์เป็นการระลึกศึกษาที่ลักษณะของรูปซึ่งเคยยึดถือว่าเป็นกายตามปกติ คือ ไม่มีการจดจ้องหรือเพ่งเล็งที่จะต้องการรู้สภาพของรูปใดรูปหนึ่งมาก่อน แต่เพราะการสะสมความเข้าใจจากการฟัง การพิจารณาเป็นสังขารขันธ์ปรุงแต่งให้สติพร้อมสัมปชัญญะเกิดขึ้นรู้ลักษณะของรูปธรรมซึ่งปรากฏโดยความเป็นสภาพที่ไม่รู้อารมณ์ เช่นลักษณะที่เย็นร้อน อ่อน แข็ง ตึง ไหว หรือ สี กลิ่น รส เป็นต้น ที่เคยยึดถือผิดว่าเป็นกาย หรืออวัยวะส่วนใดส่วนหนึ่งของกาย เป็นการละวิปลาสที่ยึดถือว่างามในสิ่งที่ไม่งาม เพราะโดยสภาพของรูปนั้นเป็นสภาพที่ไม่งาม เนื่องจากเกิดขึ้นและดับไปอย่างรวดเร็ว มีอายุเพียง ๑๗ ขณะจิต แต่เพราะความไม่แยบคาย จึงยึดนิมิตอนุพยัญชนะเห็นว่า รูปกายซึ่งไม่งาม ว่าเป็นของงาม
ที่สำคัญ การเจริญกายานุปัสสนาสติปัฏฐาน ก็ต้องพิจารณาเห็นกายภายในและภายนอกตามความเป็นจริง ซึ่งโดยปกติเราจะยึดถือว่ามีกายของเรา ก็คือกายภายในและ กายคนอื่นที่เป็นกายภายนอก พระพุทธองค์จึงทรงแสดงให้เห็นว่า ควรพิจารณากายภายในและ กายภายนอกว่าเป็นแต่เพียงธรรม คือ รูปธรรมที่ปรากฏทางกายเท่า นั้นไม่มีใคร มีแต่ธรรม
ซึ่ง เห็นกายภายในและกายภายนอก ด้วยปัญญาที่เห็นตามความเป็นจริงว่าเป็นธรรมไม่ใช่เรา กายภายในคือตัวเราที่หลงยึดถือด้วยความเห็นผิดว่าเป็นเราจริงๆก็เป็นธรรมเป็นเพียงธาตุ กายภายนอกคือบุคคลอื่นก็เป็นธรรมทั้งหมด ละความยึดถือว่าเป็นกายของเรา และกายของผู้อื่นเพราะเห็นตามความเป็นจริงว่าเป็นธรรมไม่ใช่เรา
อนุโมทนา
บ้านธัมมะ

No comments:

Post a Comment